tirsdag den 13. august 2013

DIY: Ribkant med tvillingenål

Jeg fik lige lyst til at vise, hvordan jeg laver ribkanter med tvillingenål, i tilfælde nogle skulle sidde og have brug for at se det i billeder.

Her viser jeg det på et ærme, som måler 19 cm i bredden ved håndleddet, og en rib som måler 4 cm x 13,5.
Man kan sikkert gøre det på mange måder, men jeg gør altid sådan her:

Start med at skifte til en tvillingenål. De kan købes i alle symaskine/stof forretninger. Vælg en tråd i samme farve som ribben.

Sæt 2 overtråde i. På min maskine fungerer det sådan her, men det varierer sikkert fra maskine til maskine.
Læg nu ribben ret mod ret med stoffet. 

Stil nålen så langt ud i højre side, som muligt, og sy en stikning langs trykfoden. Stræk ribben så det passer til ærmets længde, og husk altid! kun at strække i ribben, og ikke i selve jerseyen. 

Vend om på vrangsiden, og buk nu ribben som var det almindeligt kantebånd. Jeg folder først op til kanten, og dernæst op så det lige akkurat dækker syningen. Håber billedet illustrerer begge dele :)
Vend om, og sy en stikning fra retsiden af stoffet. Lad igen stoffets kant følge trykfodens kant, og lad nålen blive i samme position som før. 

Et voila - så ser det sådan her ud fra vrangsiden.... 

Og sådan her fra retsiden.... 


Hvis du syr ribben rundt, eksempelvis i en halsåbning, så syr du først ribben sammen som en cirkel, og gør det ellers helt på samme måde. 


7 kommentarer:

  1. Hvor sjov at se en DIY og så opdage at det er ens "egen symaskine" der er med :) Og tak for guiden:)

    SvarSlet
  2. Dejlig dyi. Jeg lærte lige at man skal bukke stoffet der til sidst.. det giver da en meget bedre finish. Har helt lyst til at gå ind og finde alt det tøj hvor jeg har gjort det forkert , sprætte det op og så gøre det rigtigt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe... ja, jeg har også førhen gjort det på den måde, indtil det en dag slog mig at man da bare lige skulle give den en ekstra omgang.. og wupti, så så det pludselig lige lidt pænere ud :)

      Slet
  3. Tak for en superfin DIY - jeg har heller ikke tidligere foldet det på bagsiden - med det bliver jo meget pænere! Det tror jeg bestemt jeg skal prøve, jeg er i øjeblikket igang med at finde en god måde at lave body'er på - så det vil det hjælpe :-)
    Mvh
    Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må du prøve :)
      Jeg synes faktisk også det giver et flot resultat lige på body'er når man overlocker ribben på.. :)

      Slet
    2. ... Og det går væsentligt hurtigere! :)

      God diy!

      Slet
  4. Smart, at du bruger tvillingenålen i begge omgange. Så slipper man for hele tiden at skifte mellem nålene :)

    SvarSlet

Læg gerne en kommentar - jeg bliver så glad :)